tipy na chudnutie

KRÁTKE VYHLÁSENIE K ULTRAKRÁTKYM PONOVOROČNÝM DIÉTAM

Novoročný čas býva tradične spätý s premenlivým počasím, daňovým priznaním, novoročnými predsavzatiami …

… a ponukami ultrarýchlych diét či detoxikačných programov, ktoré majú dopomôcť scucnúť povianočné opachtené  kilogramy vo vytúženú postavičku – podľa možnosti za pár týždňov (preboha, blíži sa plavková sezóna!!!) alebo dní (ha-ha-ha).

Za mňa  krátko a stručne: Ultrakrátke diéty nefungujú.

(pre účely tohto článku definujem pojem „ultrarýchla diéta“ ako niekoľkodňové, maximálne týždeň až dva trvajúce programy často odporúčané  médiami alebo komerčnými spoločnosťami v záujme zníženia telesnej hmotnosti rádovo o 3 až 10 kilogramov)

Chudnutie pomocou rýchlych diét nie je o zázrakoch, ale o človeku samotnom. Dôvod býva prostý – drvivá väčšina diét, diétnych programov a prostriedkov bazíruje na princípe zníženia energetického príjmu z potravy.

Pokiaľ týždeň vydržíte na tukožrútskej polievke, zoštíhľujúcich koktailoch či moderných diétnych pokrmoch – vedome a kontrolovane prijímate menej energie, než Váš organizmus (s)potrebuje.

Zníženie energetického príjmu je esenciálnym tajomstvom drvivej väčšiny firiem, ktoré svoje produkty určené na chudnutie zaobaľújú do rúška tajomstva ako jedinečnú-nepoznanú-dychberúcu a hlavne novú-revolučnú metódu, ktorá Váš metaboliznus pozdvihne do výšin. Škoda, že to nebýva pravda.

Po odbornej stránke každé jedlo – pečená kačica s lokšami od starej mamy, alebo proteínový koktail za 50 eur, vníma náš organizmus jedine ako zmes jedlého- energiu a živiny dodávajúceho materiálu pozostávajúceho zo zmesi sacharidov, bielkovín, tukov  a mikronutrientov v určitom množstve a pomere.
V drsnej vedeckej rovine naše telo jednoducho z pohľadu príjmu celkovej energie nezaujíma, či práve jeme 400 kcal zo smotanovej torty alebo 400 kcal zo šalátu s olivovým olejom a mozzarellou. Pravdaže, dalo by sa dlho diskutovať o vplyve jednotlivých (makro)živín na glykémiu, rýchlosť trávenia, význam mikronutrientov a vlákniny… to však pre účely tejto úvahy necháme bokom.

Človek, ktorý podľahne ľubovoľnej ultrarýchlej diéte primárne prenastaví svoje zmýšľanie:

  • Začne nad jedlom premýšľať viac než inokedy  („držím diétu – to smiem, tamto nesmiem“)
  • Podľahne určitej disciplíne a pravidelnosti, ktorú doposiaľ nedodržiaval („budem jesť trikrát denne a zabalím si jedlo do práce“)
  • Má motiváciu a cieľ („keď schudnem, kúpim si nové rifle“)
  • Konzumuje potraviny, ktoré predtým automaticky nejedol alebo nemal rád („tvaroh a ovsené vločky – vydržím, veď je to zdravé“)
  • Býva  (v určitých prípadoch) motivovaný aj cenou, ktorú prípadne platí za drahé doplnky stravy alebo služby („keď už som zaplatil/a 200 eur za tie doplnky, dám to, aj keby ma šľak trafil“) …

Ako nutričný terapeut som presvedčená, že ľudia by mali za svoje peniaze dostať hlavne odbornú podporu a poradenstvo založené na konzumácii bežných dostupných potravín, nie doplnky stravy („výživové doplnky“) alebo stravovacie programy, ktoré nerešpektujú ich individuálne potreby a zdravotný stav.

Dávajte si pozor na výživové poradne a poradcov, ktorí Vám nastavujú jedálničky na extrémne nízky príjem. Pravdaže, dospelý človek bude chudnúť na jedálničku s denným energetickým prijmom na úrovni desaťročného dieťaťa. Avšak ako vtipne poznamenávajú moji českí priatelia: „Tudy cesta nevede“.

Z početných praxí na nemocničných oddeleniach diabetológie či obezitológie viem, že pacientom / klientom, ktorí potrebovali pomoc pri znížení hmotnosti sme nikdy nenastavovali príjem energie na minimum. Vždy sme skôr hľadali rozumný kompromis – upravenie príjmu energie klienta tak, aby bezpečne, postupne, dlhodobo jeho hmotnosť klesala, ale aby zároveň mal dostatok potrebných (mikro)živín a dobre znášal redukciu hmotnosti po psychickej stránke.

Trpké vytriezvenie z väčšiny ultrarýchlych diét totiž prichádza práve vo chvíli, kedy psychická pohoda zlyhá. Ktorýkoľvek odvážlivec dokáže dva-tri dni žiť na ovocných smoothičkách, zeleninových šalátoch alebo farebných koktailoch. Pokiaľ ovšem predtým jeho jedálniček pozostával prevažne z fastfoodu alebo poctivej domácej „gulášovo-knedlíkovej“ stravy, s vysokou pravdepodobnosťou po troch dňoch trýznenia šalátom jednoducho rezignuje. Bez úspechu. Kilogram až dva, ktoré vďaka strate svalového glykogému naviazaného na vodu úspešne stratil, sa hneď po dychtivom víťazoslávnom zožraní najbližšej bagety a čoko-tyčinky vráti späť.

Zázraky a skratky vo výžive málokedy fungujú. Bezpečné, dlhodobo udržateľné zníženie telesnej hmotnosti  je v prvom rade otázkou dlhodobej, postupnej zmeny stravovania i celkovej životosprávy.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.